Tegn et kort

Test liste visning tegn et kort
Kildekalk i hånd

Kort om kort

Har du kigget på et kort? Det kunne være over din by – eller over et sted, du har besøgt. Kortet viser verden set fra oven. Det viser skove og søer. Det viser byer og veje. Her er et kort over Gammel Lejre. Kig på det. Hvad viser det? Du kan bruge de forklaringer, som står under.

Opgaver til kortet

VERDENS HJØRNER
Kender du de fire verdenshjørner? Nord, syd, øst og vest. Tal i klassen om, hvor de forskellige verdenshjørner er. Skriv hvor nord, syd, øst og vest er på kortet ovenfor?

NATUR-KOMPAS
Du kan bruge naturen til at finde de fire verdenshjørner:
•    Solen står op i øst og går ned i vest. Klokken 12 står solen tit i syd.
•    Vinden er tit i vest i Danmark. Derfor hælder mange træer i landskabet lidt mod øst.
•    Kirker er normalt bygget, så tårnet vender mod vest.
•    Mos kan ikke lide sollys – og vokser tit på den nordlige side af træerne.
•    Myrer elsker varme. De bygger tit deres myretuer på sydsiden af træerne.

MÅLE-STOK
Et kort er tit tegnet, så det viser verden i en bestemt størrelse. Kig på kortet – og find ud af, hvor stor en målestok de bruger. Hvor langt er der fx fra Lejre Station til Lejre Museum? ______

TEGN ET KORT
Tegn et kort over jeres skolegård. Tegn det, så det ligger rigtigt i forhold til verdenshjørnerne.

Find selv mål