Skyggelandets billeder

Lav billedkunst med udgangspunkt i Nationalpark Mols Bjerge.
Foto: Nationalpark Mols Bjerge.

Forberedelse

• Gennemgå udvalgte historier fra”Historier” (pdf, e-bog om sagn og historier) og "Skyggelandet"”(pdf, e-bog om sagnvæsner) med klassen.
  • Læs arbejdsarket "Pareidolia" og forklar ideen for eleverne.
  • Find, evt. sammen med naturvejlederne, en god rute eller et godt sted at arbejde.

Opgaven

Lav billedkunst med udgangspunkt i Nationalpark Mols Bjerge.

Brug naturen og de sagnvæsner der knytter sig naturen som inspiration.

Tegn, mal og lav skulpturer af naturens materialer. Lav digitale billeder.

Sådan gør du

Lav skitser og/eller tag fotos af figurer (se Pareidolia) på jeres tur i nationalparken og arbejd videre med dem i billedkunst.

Tag underlag med på turen og mal skyggevæsner og sagnfigurer med hjemmelavet kul og naturfarver (mælkebøtter, friske blade, diverse farvede blomster).

Lav skyggevæsner og sagnfigurer som skulpturer eller billeder af grene, mos, fjer, sten, svampe mm.

På skolen tegner og maler eleverne ud fra de fotos eller skitser de har lavet på turen.

I billedprogram på iPad eller tablet arbejdes videre med de fotos eleverne har taget.

Billederne og fotos af skulpturer, kan bruges som illustrationer til børnenes egne historier eller udvalgte sagn og historier.

Lav sagn og historier som tegneserie.

Supplerende opgaver

Børnehave:

• Barnets alsidige personlige udvikling
  • Kulturelle udtryksformer og værdier
  • Naturen og naturfænomener

Mål børnehaveklasse

• Kreative og musiske udtryksformer
  • Naturfaglige fænomener

Mål 1.-10. klasse:
Læringsmål

• Eleverne skal kunne tegne og male ud fra ideer og oplevelser
  • Eleverne skal kunne fremstille rumlige konstruktioner og skulpturer
  • Eleverne skal kunne fremstille digitale billeder

Billedkunst 1. til 5.klasse

• Eleverne skal kunne udtrykke sig ved hjælp af tegning, maleri, digitale billeder.
  • De skal bl.a. kunne bruge naturfarver og naturmaterialer(grene, sten, mos mm).