Nyhedsbrev

Søg

Almanak
Gå en dag tilbage21-04-2014Gå en dag frem
Nu lægger knopsvanen 5 – 6 æg i sin kæmpestore rede. Æggene har en samlet vægt på over 2 kilo. Hunnen ruger i 5 uger – og i den tid spiser hun spiser næsten intet.
 AKTIVITETER  UNDERVISNINGSFORLØB  ÅRSTIDSHJUL  GENPLANT PLANET 
Udskriv sidePrintkurv

Uddybende beskrivelse.

Rytmeskemaerne for hele forløbet ligger som pdf-fil velegnet til at trykke ud på papir.

A. Perkussions-orkester. Byens instrumenter dvs. plastiktønder m.m.

Orkestret har tre hovedgrupper af instrumenter.

  1. De dybe instrumenter, der svarer til stortrommen i et trommesæt. Symbolet herfor er en udfyldt cirkel.
  2. Mellemtoneinstrumenter, der svarer til lilletrommen eller en tom i et trommesæt. Symbolet herfor er en udfyldt firkant.
  3. De høje instrumenter, der svarer til highhat eller bækken i et trommesæt. Symbolet er en skråstreg.

Gruppe I består af de store plastiktønder der kan fås helt op til 400 liter. De holdes skråt således at bunden er fri og kan svinge med, og anslås med en pind med gaffa tape i enden eller en stor kølle fra musik.

Gruppe II består af de mindre plastiktønder samt store plastikdunke (plastikgruppe) og tinspande mm (metalgruppen).

Plastiktønder og dunke anslås med hånden, metalinstrumenterne med en pind eller trommestik. Denne underdeling i plastiklyde og metallyde skal bruges i rytmen til at skelne mellem rytmens opdeling i ’spørgsmål’ og ’svar’ (chase).

Gruppe III består af shakers, tambourin, og andre mere ’tynde’ lyde.

Gruppe I og II starter med en Intro:

Gruppe 2 begynder med en triolrytme, velkendt fra sambaorkester – det typiske fill efter fløjtet.

1, a, b, 2, a, b, 3 – pause (en abe to abe tre - )

hvilket gentages

1, a, b, 2, a, b, 3 – pause

herefter kommer skiftet fra triolrytme til lige rytme

1, a, b, 2, a, b, 3, og 4 og

Gruppe I slutter af med de fire grundslag - dvs. den grundrytme de fortsætter med.

1, 2, 3, 4

Hermed skulle der være skabt opmærksomhed: Her sker noget – er i klar! Og vi kan fortsætte med at bygge rytmen op i alle tre niveauer.

Vi har jo allerede fået angivet ’stortrommen’ – gruppe I med dens fire grundslag, så vi sætter gruppe II til med rytmen:

1, - , 3, og , -

som kører i to takter, hvorefter gruppe III kommer til, ligeledes i to takter, med:

1, og, 2, og, 3, og, 4, og

Hvis der anvendes shaker eller tambourin er der forskel på slagene, idet det kraftige kommer på 1, 2 osv. og det svage på og’erne. Benyttes trommestikker på træ eller metal bør der ligeledes være forskel på betoningen.

Så nu kører ’byens trommer’ derudaf. I øvefasen er det en god ide ’at lade den køre’, og få eleverne til at lytte efter balancen, således at de selv kan justere den for at få rytmen til at fungere (svinge). Når man opfører ’byens rytme’ er det ligeledes muligt at lade rytmen køre nogle takter for at falde til, før man påbegynder chaset, som er næste programpunkt.

Chase

Chaset er her en ganske simpel ’spørgsmål’ og ’svar’ sekvens, hvor spørgsmålet hele tiden er den samme rytme. Spørgsmål og svar rytmerne foregår kun i gruppe II. Gruppe I (stortromme) og gruppe III (hihat) fortsætter uden ændringer igennem hele chaset. I det følgende chase-skema ses således kun gruppe II. Skemaet læses som nodelinier efter hinanden.

Først spiller plastikinstrumenterne (i gruppe II) deres grundrytme én – tre, og -. Metalgruppen (i gruppe II) svarer med én, to, -. Gentag hele linien.

Så spiller plastikinstrumenterne deres grundrytme én – tre, og -. Metalgruppen svarer med én, to, tre, -. Gentag hele linien.

Sådan fortsætter man dernedaf og hver linie udføres to gange.

Som afslutning på chaset benytter vi nu de samme mønstre som i introen, dog således at gruppe I instrumenterne (stortromme) fortsætter deres 1, 2, 3, 4 slag. Gruppe III derimod (de høje) spiller med på firkanterne – altså spiller slutrytmen sammen med gruppe II.

Efter det sidste slag (på ét i fjerde linie) er der stilhed....... alle fryser (freeze).

 


Bottombar
SøgKontakt osSkovBiblioteketUV MaterialerSkovAvisenOm SISDanmark RundtLearn About Forests